jolanda-en-henk.reismee.nl

India 6: Khajuraho, Orccha en Gwalior

Donderdag 25 september loopt de wekker om half 7 af en melden we ons om 7 uur bij....jawel de yogaleraar!!! We lopen gezellig gedrieen (Henk gaat nl, met frisse tegenzin, ook mee) de tuin in om een morgensessie en de buitenlucht te doen met uitzicht op de tempels. Dit is toch echt de manier om Yoga te beoefenen. En tot mijn grote verbazing zijn er poses die Henk soepeler uitvoert dan ik. Hij kan met gemak liggend met zijn neus bij zijn knie en de leraar is zo trots op hem dat hij mij zelfs roept "Look ma'm your husband is doing great" Ik ben apetrots op hem. Na een uurtje als een elastiekje bezig te zijn geweest voelen we ons als herboren. We kunnen deze dag weer makkelijk aan. Een heerlijk ontbijt, alles vers, onze favoriete sweet-lemon juice, gebakken broodjes, een eitje en fruit.

Om 9 uur worden we opgehaald voor ons tempelavontuur. Deze start bij het west complex, tevens het mooiste. De Hindoetempels van Khajuraho zijn wereldberoemd, gebouwd van de 9de tot de 12de eeuw, waren overwoekerd door oerwoud en pas weer herondekt in 1819 door een Engelsman. Dit is de redding geweest van deze ongelooflijk mooie tempels. Vele andere tempels zijn nl door de moslims verwoest oa omdat zij erotische afbeeldingen afkeuren. Sterker nog, Moslimtempels bevatten alleen maar patronen/symbolen en bloemenen geen afbeeldingen van mensen/dieren.

De tempels staan nu bekend als de "Kama Sutra" tempels, vreemd eigenlijk omdat nog geen 5% van alle beelden uit erotisch getinte beelden bestaat. Maar toch, Henk ging gister toch alvast op vooronderzoek uit om zo de yogaleraar vanmorgen te kunnen vragen hoe hij/wij dit toch allemaal in vredesnaam in elkaar moest knutselen (grapje... want zo zijn wij helemaal niet!).

De hoofdtempel "Kandariya Mahadev is ernorm in afmeting, zo'n 34 meter hoog, deze tempel is versierd met meer dan 800 perfect gebeeldhouwde beelden van goden en godinnen maar ook krijgers, beesten, sensuele maagden, dansers, muzikanten, hemelse nimfen en natuurlijk een aantal erotische taferelen. Alles is zo fijntjes tot in detail gemaakt, alsof de figuren zo van de tempel af kunnen komen om te gaan bewegen. Het is ongelooflijk dat dit ruim 1100 jaar geleden al gemaakt kon worden met eenvoudige gereedschappen. Nog terugkomende op de erotische panelen: het moet gezegd dat deze geliefden de yogatechniek tot in perfectie beheersten maar toch vaak werden geholpen door hun personeel in ondersteuning van benen en armen.

Het Oost en zuid complex is minder indrukwekkend en minder groot. Maar ook hier genieten we van het mooie beeldhouwwerk.

Rond 2 uur zijn we terug in ons hotel om van een heerlijke lunch te genieten. Daarna volgt het zwembad en YES, alweer een massage. Daarna zijn we zo uitgeteld dat we in slaap vallen. Het avondeten schiet er bij in, maar later op de avond hebben we nog wel even zin om aan ons verslag te werken. Ook dat vraag tijd en aandacht, maar is ontzettend leuk!

Vrijdag 26 september wordt weer een drukke dag. Vandaag maken we kennis met Mr Cucu, onze chauffeur voor de komende dagen. Hij zal ons vandaag naar Orccha rijden. Dit is een afstand van maar 130 km, naar hier gaan we toch echt minimaal 4 uur over doen. Beetje goede en beetje slechte weg volgens Mr Cucu. Ja ja die kennen we al!

De rit door het zeer groene platteland is wel prachtig. Mr Cucu wil graag gids worden denken wij, want hij praat honderduit. Zijn engels is redelijk en we vergelijken hem met Mahendra, ook zo'n grote, kleine jongen met een hart van goud. Hij rijdt in iedergeval erg voorzichtig en secuur.

We zien vele mensen op het land aan het werk. Ossekarren, vrouwen en mannen. Regelmatig zien we iets moois en geven de chauffeur opdracht om te stoppen... Nu stoppen we bij een nomadefamilie. Ze wonen onder een rieten afdak op paaltjes (2 x 2 meter) met de hele familie inclusief een klein kindje. Ze wonen daar waar werk is. Ze zijn erg verlegen, maar vinden het wel goed dat we een foto maken. Henk is als een professional bezig en schiet ook hier weer een prachtige foto. We steunen regelmatig de arme mensen en ook hier geven we wat geld voor eten.

Rond 12 uur is er even tijd voor een stop in een piepklein dorp. Wat drinken iets en lopen even rond om contact met de mensen te leggen. Nou, als er een paar ‘blanken' rondlopen dan weet gelijk het hele dorp waar wij precies uithangen en zijn we een echte attractie. Binnen een mum van tijd hebben we een hele kinderschare achter ons aan hobbelen. Sommige kinderen zijn brutaal en sommigen verlegen op de achtergrond maar ze zijn allemaal vrolijk en nieuwsgierig. Uiteindelijk delen we wat AH smurfen uit waar iedereen dan weer blij mee is.

Weer in de auto stoppen we nog ergens bij een hele arme familie volgens Mr Cucu, ook hier delen we wat smurfen uit aan de kids.

Uiteindelijk komen we, na herhaaldelijk stoppen omdat Mr Cucu weer een mooi verhaal te vertellen had over de een of andere boom, tempel of wat je ook maar kunt verzinnen, om 2 uur aan in Orccha. Een dorp van niets met maar 4000 inwoners. Ons hotel: Orccha Resort waar wij de beste kamer krijgen... de luxe marble room, met massief marmeren bed! Het hotel is duidelijk het minste van onze reis.... maar we zijn natuurlijk enorm verwend. En als je het relateert aan Indiaase begrippen dan is het natuurlijk nog steeds prima.

Na de lunch haalt Amit, onze nieuwe jonge gids, ons op voor een rondje Orccha. Zijn dorp waar hij heel trots op is. Het had ooit vele paleizen, paviljoenen, hamams, muren en poorten. Wat nu rest zijn 3 paleizen in 1 groot complex, een tempel en een rij chhatris (crematieplaatsen voor de royals.)

Bij de tempel maakt Henk een prachtige foto van een vrouw die daar langs de muur loopt. Na ons tempelbezoek blijkt zij kleine zelfgemaakte kunstwerkjes te verkopen. We krijgen langzamerhand een goed beeld van mensen die geld echt nodig hebben en kopen een kunstwerkje voor 100 rupies. Zij is er erg blij mee. Misschien waren wij de eerste en enige klant voor vandaag?

De paleizen zijn mooi, maar kunnen niet tippen aan wat we al gezien hebben. Als de zon bijna ondergaat moeten we, volgens de gids, toch snel even naar de andere kant van de brug. Daar zien we de zon ondergaan achter een groepje chhatris. Moet gezegd... een mooi plaatje. Ondertussen verteld Amit vol vuur over zijn dorp en wat ze nog allemaal zouden kunnen verbeteren om het toerisme te stimuleren.

We lopen terug over de smalle brug. Hier zijn kinderen aan het spelen en zwemmen. Op de foto gaan is altijd interessant en dus gaan ze gek doen en sloven ze zich extra uit. Die avond eten we redelijk, maar het houdt niet over. De kunst is om niet ‘ziek' te worden en tot op heden gaat alles uitstekend! Nu op tijd naar bed om te dromen over de volgende nieuwe dag in het geweldige India....

Zaterdag 27 september wordt wederom een drukke reisdag met 115 km autorijden en aansluitend een stadstour in Gwalior waar we 1 nachtje zullen blijven.

Voordat we Orchha gedag zeggen lopen we samen nog even door het dorp. Het is leuk om de mensen bezig te zien met hun dagelijkse bezigheden. We maken een paar mooie plaatjes en we komen op een afgelegen pleintje een hele oude arme vrouw tegen die we blij maken met wat geld. Ze is zo dankbaar dat ze blijft prevelen en ons aait over ons hoofd. Dit voelt dan toch weer goed. Nu komt het rechtstreeks bij iemand die het nodig heeft en blijft er nergens iets aan de strijkstok hangen, wat werkelijk een inmens probleem is in dit land. Corruptie viert hoogtij over de ruggen van de armen. Onderzoekers schatten dat ongeveer 500 miljoen mensen leven van maar 1,25 dollar per dag. Dat is ongeveer 60 rupees. Voldoende om iets te eten, maar onvoldoende voor goede huisvesting e.d.

Om 10 uur laten we Orchha voor wat het is en gaan opweg naar de grote stad Gwalior. Inwoners: ongeveer 1 miljoen. Jolanda plukt onderweg nog even 2 bloemetjes voor Cucu's Shiva (het beeldje dat op zijn dashboard staat te pronken) en hij bidt snel een gebedje voor een veilige reis voor Henk en Jolanda.

Onderweg is er nagenoeg niets te beleven. Het mooie landelijke van gister is helaas nu verdwenen. En over deze rit gaan we zeker 4 uur doen. Dus relax en luister naar de verhalen van Mr Cucu. Ook dit is een stukje acceptatie van India. Geloof me, India zal niet veranderen, dus ga erin mee en alles komt vanzelf goed....

Voor een kleine theepauze, stoppen we in een klein dorp, maar zelfs dit is niet zo bijzonder. We drinken wat en lopen even rond. Ook hier zien we een oud arm vrouwtje. Verbazingwekkend genoeg, bedelt zij niet, maar zit rustig bij de tempel van Hanuman (de apengod) en we voelen dat we haar iets moeten geven. Ook hier zie je de oogjes gaan stralen. Ze kust zelfs bijna mijn voeten. Volgens Henk denkt ze nu misschien dat er een blanke apengod met een camera is langsgekomen. Mensen in India zijn extreem bijgelovig, dus het zou nog best kunnen kloppen...

We vertrekken weer en geven nu bij Mr Cucu aan dat hij niet meer bij elke boom of tempel hoeft te stoppen, alleen maar bij de meest bijzondere, anders komen we nooit in Gwalior. Even voor de beeldvorming.... Mr Cucu stopt gewoon telkens midden op de weg en trekt zich niets aan van de luid toeterende auto's die ons succesvol ontwijken..... Ook dat is India.....en wij maken ons daar niet druk meer om. Het is allemaal volkomen normaal!

Mr Cucu heeft inmiddels, via de GSM, van zijn kantoor doorgekregen dat hij niet met ons naar Agra mag en daar is hij erg ontstemd over. Hij wil graag langere tijd met klanten optrekken zodat de fooi gemiddeld vaak hoger komt te liggen.... tenminste, dat is onze theorie.... De Indiaase mens langzamerhand steeds beter kennende....

In Gwalior checken we voor 1 nachtje in bij het Taj Usha Kiran Palace hotel. Een echt oud paleis met allemaal trappen, gangen en mooie binnenplaatsen. Onze kamer wordt aan de buitenkant afgesloten met een groot hangslot wat toch wel mooi past in dit oude paleis.

www.tajhotels.com/Leisure/USHA%20KIRAN%20PALACE,GWALIOR/default.htm

Na ons een beetje opgefrist te hebben, nemen wij wederom een snelle lunch en vertrekken naar het Gwalior Fort. Onze gids voor vanmidgag is effe wennen. Yogendra is en ‘snelle' jonge, enthousiaste en "ambitieuze" jongeman die overal geld van wil maken. Hij zoekt contacten in alle soorten branches en vraagt of wij niet een en ander weten wat betreft Nederlandse bedrijven. Verder heeft hij een bepaalde kijk op de historische feiten welke wij een klein beetje in twijfel trekken. Hij bedoelt het allemaal wel goed maar wij blijven erg op ons hoede! Henk kan in ieder geval goed met hem dollen en dat houdt het luchtig. Gwalior was ooit een prinsendom en thans is er nog een Maharadja die in dit gebied de scepter zwaait. Na de graftombes en 2 niet meer actieve tempels houden we het voor gezien. Rond half 7 zijn we terug in het hotel om te eten. De keuken is erg goed en het is weer genieten! Deze avond gebruiken we om weer verder te gaan met ons verslag. We kunnen hier rustig zitten in het business center.

Tot het volgende verslag.... voor de echte avonturiers... hihi

Piet Plantinga

Hoi Jolanda, wat een ontzettend leuk avontuur en wat beschrijf je dat geweldig, net of je zelf mee reist. Heel veel reisplezier nog!