jolanda-en-henk.reismee.nl

India 1: Delhi en Udaipur

Namaste,

Als we dit typen leven we al een week als Maharadja en Maharani in de sprookjeswereld genaamd: INDIA.

De slogun van het Indiaas Tourism Buro is "Incredible India" en dat is zeker niets te veel gezegd.

Een week geleden vertrokken we vol verwachting naar het "verre" India.... een land met een duizenden jaren oude cultuur, een land goed voor je mind, body en soul met alle soorten van yoga, Ayuveda en kruiden maar ook een land met hele grote contrasten.We zullen van India gaan houden omdat het recht in ons hart komt of we gaan het haten en willen er nooit meer heen. We laten ons verrassen en staan open voor het land van contrasten.

Woensdag 10 september melden we ons rond half 9 op schiphol voor onze vlucht naar Delhi - Indira Gandhi Int. Airport met onze blauwe koninklijke trots. De dag is al heel goed begonnen, geen file is al een gods wonder op zich, het parkeren, inchecken en de douane verlopen zeer voorspoedig. En voor we het weten zitten we in een half leeg toestel opweg naar Delhi. Met elk 3 stoelen tot onze beschikking en de mededeling dat de wind goed staat, gaan we er maar 7 uur en 15 minuten over doen. Dus zo ver is het "verre" India nu ook weer niet. Het eten aan boord is van Indiaase Maharadja kwaliteit. We hebben nog nooit ze heerlijk gegeten op een vlucht. Als we uiteindelijk met een tijdsverschil van 3,5 uur nog voor half 11 's avonds in Delhi landen, zijn we dan ook heel blij met het verloop van deze dag. En het kan nog mooier. De douaneformaliteiten lopen gesmeerd, de vertegenwoordiger van Cox and Kings, de Indiaase agent, staat keurig op ons te wachten, ook al zijn we te vroeg. Een heerlijke luxe auto inclusief goede chauffeur brengt ons naar een stadshotel in Delhi, maar dan wel 5 sterren in een heel rustig park gelegen. We gaan heerlijk slapen zodat we morgen een klein stukje Old en New Delhi kunnen ervaren.

Donderdag 11 september na een heerlijke vroege druik en 20 baantjes in een super buitenzwembad (Jolanda natuurlijk, 3 keer raden waar Henk nog is...) gaan we aan het ontbijt. Je kunt zo gek niet bedenken of het is er en als er iets niet is, dan wordt het voor je gehaald of gemaakt. We moeten een beetje wennen aan al die lieve mensen die alles voor je verzorgen. Van het aanreiken van een handdoek bij het zwembad of in het toilet tot het neerleggen van een servet op je schoot voor het eten. Iedereen is vriendelijk, knikt en buigt met de handen gevouwen naar ons. Er is veel meer personeel dan gasten, dus je hebt zo maar 5 mensen die op je letten, glazen vullen en stoelen aangeschuiven. Maar uiteindelijk zijn we klaar en kunnen onze gids ontmoeten. Een gewelidge vrouw, Kanchan genaamd, doortastent, welbespraakt en weet erg veel van Delhi en India. Zij leert ons direct al hele belangrijke lessen om India als westerse toerist te kunnen overleven. Het verkeer is een chaos, een zebrapad betekent alleen een paar geschilderde strepen op een weg, geen voetganger is veilig, nergens !! Iedereen en alles rijdt en loopt kris kras door elkaar en je wordt gek van het constante getoeter. De belangrijkste 3 zaken om veilig auto te rijden in India zijn: goede remmen, een goede claxon en een heleboel geluk! Negeer de bedelaars. Als je er 1 iets geeft heb je binnen 2 seconden meer dan 100 mensen om je heen die iets willen. Ze leert ons zoals ze haar 2 dochtertjes leert dat we niet heel India kunnen helpen. Het is beter geld te doneren aan een paar goede instellingen dan de mensen op straat te geven. Dan komt het namelijk meestal toch in verkeerde handen. De "begging maffia" met grote huizen en auto's. Verder vertelt zij dat wij niet naar India komen kijken, maar dat India in ons komt, op ons netvlies zonder keuze. Op elke hoek van de straat, in elke plaats weer. We gaan grote contrasten zien van heel arm tot heel rijk. van heel erg ziek, invalide en vies tot gezond en mooi. We kunnen er niet omheen en is gewoon DAAR. We moeten dit accepteren. Dit is "Incredible India". Dit is een hele wijze les voor de komende weken. Het maakt onze reis door India makkelijker. India (met name het noordelijk deel), het meest heftige land in de wereld voor een westerling maar o zo prachtig in al haar facetten.

Delhi (oud en nieuw) heeft een oppervlakte van 1500 km2. Er wonen ongeveer 15 miljoen mensen, die zich allemaal constant verplaatsen, 24 uur per dag.

Maar het is geen stad met veel hoogbouw. Lijkt in geen geval op Hong Kong, Singapore of Bangkok. In New Delhi zijn de straten breed en er is overal groen te bekennen, bomen, parken enz enz.

We starten onze tour bij Raj Ghat. Dit is een mooi sereen begin van onze reis. Het is een heel vredige plek in een groot groen park, Een pelgrimsoord voor de Indiers en vele anderen uit de hele wereld. Hier is Mahatma Gandhi gecremeerd. Er is een eenvoudige zwarte steen, een paar oranje afrikaantjes en er brand een eeuwige vlam. Op de steen staan alleen zijn laatste woorden (in Hindi) voor hij op 30 januari 1948 werd vermoord " O GOD".

Hierna volgt een bezoek aan de belangrijkste moskee van India, Jama Masjid midden in Old Delhi. Het bazaargebied is 's morgens nog begaanbaar met de auto. De moskee ligt op een heuvel midden in het drukke centrum van Old Delhi.

Voordat we binnengaan, moeten we natuurlijk onze schoenen uit doen en krijgen we allebij zo'n hele charmante lange sjaal om zodat alles bedekt is. De totale bevolking van India bedraagt op dit moment ruim 1 miljard mensen. (China heeft inderdaad 300 miljoen meer mensen, maar India is de grootste democratische natie van de wereld.) 4 wereldgodsdiensten zijn in India gesticht: Hindoeisme, Boeddhisme, Jainisme en Sikhisme. Van deze 1 miljard is ongeveer 10% moslim. 5% Sikh/Jain, de rest is Hindoe of een kleine afgeleide daarvan. Maar 10% moslims van 1 miljard is veel, dus er zijn veel moskeeen in India en deze kunnen gebroederlijk naast de Hindoe tempels staan. Het voelt vredig hier te lopen. Het is heel druk met mensen die van alles doen, slapen, bidden, wassen en gewoon zitten. We zijn hier gewoon met alle mensen samen en niemand valt de ander lastig. Het straalt rust uit. Als we naar beneden kijken, zo de straatjes in, dan is het 1 grote krioelende massa van mensen, auto- en fietsriskja's (tuk-tuk) koeien, geiten, auto's, bussen, honden, varkens enz enz. we hebben het idee dat van zo ongeveer alles dat leeft op onze planeet er hier iets rondkrioelt. Maar goed, wij hebben een gids, een auto met chaufeur en dat maakt het allemaal heel makkelijk..... we zijn zo weer door die chaos heen, of we nemen deel aan de chaos om naar onze volgende bestemming te gaan!

Na Old Delhi is New Delhi aan de beurt. We rijden langs India Gate (het oorlogsmonument) en de parlementsgebouwen en het huis van de president(e). Hier mogen we wel de auto heel even uit en de auto moet dan rondjes rijden. Stilstaan mag niet. De bewaking is groot. Nadat wij net uit Delhizijn vertrokken blijkt waarom, Ook hier waren bommen geplaatst maar op tijd onschadelijk gemaakt (helaas waren er toch 5 bommen in New Delhi afgegaan met als gevolg: 50 doden en 70 gewonden). Hier lopen voelt een beetje Brits, de invloed van de Engelsen is hier goed te zien als je de gebouwen bekijkt. Na nog 2 mooie oude tombes in Lodi Gardens wordt het tijd voor een lunch. Kanchan weet een leuk plekje in de Lodi Gardens met goed eten. We komen in een soort loungebar, schoon, mooi ingericht met inderdaad heerlijk eten. Tijdens het eten vertelt Kanchan honderd uit over haar land, gebruiken en de mensen.

Intussen valt er buiten een bui regen, wat de lucht een beetje klaart. Hierna gaan we naar een belangrijke graftombe. Delhi heeft honderden monumenten en alleen de belangrijkste zijn interessant om te bezoeken. Zeker omdat wij maar heel kort de tijd hebben. Er is ook heel veel in verval. Er wordt door niemand omgekeken naar dit soort geschiedenis en monumentenzorg kennen ze vrijwel niet.

Humayuns Tombe is oud (1565) en een overheidsmonument. Het is de voorloper van de beroemde Taj Mahal. Het is een groot terrein met meerdere tombes en een parkachtige omgeving. Het valt ons op dat het overal schoon en rustig is. We zijn in het voorseizoen en dat merk je meteen. De stad is zo enorm groot en afstand overbruggen is een hele kunst met al dat verkeer. We besluiten dan ook om niet meer helemaal naar het zuiden van de stad te rijden voor de Qutab Minar, een stenen toren. We willen graag nog heel even shoppen en een goede koffie drinken. Nou dat hebben ze in hip Delhi wel. Kanchan weet een hele goede Italiaanse keten - Barista met werkelijk heerlijke ijskoffie. Daarna genieten we van de omgeving, winkelen een beetje, Natuurlijk vindt ik (Jolanda) 2 paar hele leuke schoentjes voor een heel leuk prijsje en zien we een McDelivery (de eerste in de wereld) !!! met allemaal leuke kleine scootertjes van de MD keten die jawel thuis bezorgen, gat in de markt.... Na een heerlijke echte Italiaanse maaltijd in het hotel vallen we moe maar voldaan in slaap.

Vandaag, vrijdag 12 september is een reis en rustdag. We gaan ons verplaatsen van Delhi naar Udaipur. Dit doen we met het vliegtuig. Ruim 1.5 uur vliegen naar het zuid-westen. Na de vaste zwembaantjes (30 deze keer) en een heerlijk ontbijt, checken we uit en worden naar de domestic luchthaven gebracht.

Alles loopt op rolletjes en we kunnen "heerlijk" even wachten in de vertrekhal. Hier is werkelijk niets te beleven, alleen veel mensen en veel herrie uit de luidsprekers. Wederom een vlucht met elk 2 plaatsen. Bij aankomst zien we al dat het hier groen is. Udaipur is de meest romantische stad van India en uitgeroepen tot 1 van de 10 mooiste steden van de wereld. De stad is vernoemd naar Udai Singh, een leider. Pur betekent stad, Puri is een dorp, beide hindoe plaatsen. Steden eindigend op ...Bad zijn met name moslimsteden.

Het hotel ligt buiten de oude stad en dat is maar goed ook ! Als we bij ons hotel aankomen kunnen we onze ogen bijna niet geloven. Een hele delegatie staat ons op te wachten. Het is een sprookjespaleis met allemaal koepeltjes, tuinen met waterpartijen, een ontvangstruimte als uit een droom. En onze kamer een juweeltje met een bank en stoelen, een buro, een heerlijk groot bed, dito badkamer met bad op pootjes, een kleedkamer en een "achterom" met een patio en een terras van waarvan we zo het zwembad in kunnen lopen. 3 hele dagen en nachten mogen we hier zijn. Fantastisch.

De rest van de middag komen we het terrein niet meer af. Beetje zwemmen, rondlopen, dutje en bovenal genieten. 's Avonds een heerlijke Indiaase maaltijd in het restaurant. Ook hier zijn we met weinig gasten waardoor we zeker ieder 5 personeelsleden tot onze beschikking hebben. Dit voelt wel een beetje raar. We willen van alles zelf doen, maar voor we het al gedacht hebben staat er iemand naast je. Alle deuren worden opengehouden en er wordt oneindig vaak gedag gezegd en iedereen weet hoe we heten en welke kamer we hebben ! Ook is er een ronde ruimte met loveseat stoelen (in een S vorm) waar ze in het midden van de ruimte elke avond heel veel kaarsen laten branden. De koepel wordt hierdoor sprookjesachtig verlicht.

Zaterdag 13 september worden we opgewacht door onze nieuwe gids, Kamal en onze chauffeur, Mahendra (die met ons mee gaat tot en met Jaipur.) Kamal zien we maar 2 dagen. Deze morgen neemt Kamal ons mee naar de oude stad. Hier bezoeken we een Hindoe tempel. Wederom schoenen uit en tempelsokken aan. Maar nu hoeven we niet bedekt tot op de grond. We zien veel kleurrijke vrouwen bidden. Kamal legt alles uit over de belangrijkste 3 goden en hun "vervoermiddel" (Brahma met de zwaan = The creator, Vishnu met de Cobra = The organiser,Shiva met de Stier = The destroyer). Daarnaast horen we dat het Hindoeisme nog zo'n 360 miljoen andere goden vereert. Dat is ongeveer 1 god voor 3 Hindoe mensen. Het leven voor de mens in India bestaat uit Religie, traditie en rituelen. Er zijn veel, heel veel festivals die vaak dagen duren om zo een bepaalde god te vereren. Het valt op dat de stad niet heel schoon is (voor Nederlandse begrippen is het feitelijk behoorlijk vies) maar de tempelgronden zijn heel schoon. Hierna lopen we naar het City Palace. Het belangrijkste gebouw van de stad. Nu is een gedeelte een luxe hotel, een gedeelte privewoning van de huidige Maharadja en de rest is museum met mooie ruimtes en stukken van de maharadjas van weleer.

Udaipur ligt rondom in de bergen, met 3 meren er omheen. Het heeft ruim 500.000 mensen, 5 universiteiten en vele scholen. Met name agricultuur. Het City Palace ligt aan de oever van het Picholameer met mooi uitzicht. Dit was vroeger het winterpaleis van de Maharadja. Hij had ook nog een Moesson-paleis hoog op de berg, een zomerpaleis, helemaal wit en midden in het meer en een festval paleis. De stad is wereldberoemd geworden door de film Octopussy van James Bond. En natuurlijk kun je die film overal in de stad, ja zelfs in ons hotel bekijken (op een DVD waar nog 6 andere James Bond films op staan.... kwaliteit om te huilen...). Wij constateren: het is een bijzondere stad maar hoort zeker niet in de top 10 van mooiste steden. Na een bezoek aan de koninklijke tuinen en een paar uurtjes rusten, maken we nog een boottocht over het meer. Daar er de laatste jaren weinig regen is gevallen staat er in alle meren weinig water. De boottocht is wat verkort maar we bezoeken wel nog het festival paleis midden in het meer gelegen. Henk maakt hier een zeer mooie foto van een metselaar die zich, in prachtig licht, laat portretteren.

Voor zover onze eerste indrukken van India. Er volgt snel meer.

Liefs Henk en Jolanda

Roland

Leuk verhaal! Zal best wel indrukwekkend zijn met zoveel arme en rijke mensen bij elkaar.
Trouwens, toen ik van die bommelding hoorde schrok ik wel even. Volgens het nieuws waren er geen reizigers gewond geraakt of gedood. Hoe ver zat je er vandaan?

Groeten, Roland.